
Část první 

DOBA PŘEDVÁLE ČNÁ 
 
 

Znamení nové doby 
 
Tep nové doby po listopadu 1989 s sebou přinesl řadu změn v nejrůznějších oblastech. Občas 
se stávalo i to, že realita předběhla legislativu. Tak třeba první soukromý film natočený po 
sametové revoluci, Tankový prapor společnosti Bonton, vznikl ve chvíli, kdy stále ještě 
platilo, že kinematografie je znárodněná a filmy může produkovat pouze stát. Také první 
vlaštovky soukromého vysílání se objevily dávno předtím, než zákonodárci stačili přijmout 
příslušné zákony. Za všechny „pirátské“ průkopníky českého broadcastingu vzpomeňme 
alespoň Rádio Stalin.  
 
Bylo proto jen v logice věci, že se záhy v úřadu místopředsedy federální vlády Jozefa 
Mikloška  zrodila skupina, která začala připravovat nový zákon o rozhlasovém a televizním 
vysílání, který měl otevřít legální prostor pro komerční rozhlasové a televizní vysílání. Tehdy 
se poprvé na scéně objevují některá jména, třeba Zdena Hůlová a Marína Landová. 
Zapamatujme si je. 
 
Bývá zvykem svádět různé nedostatky na nedokonalou legislativu. Jenže v tomto případě to 
podle mého názoru neplatí. Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání (468/91 Sb.), který 
připravili Mikloškovi lidé a v říjnu 1991 přijalo Federální shromáždění ČSFR, byl na svoji 
dobu i na to, že s danou problematikou prakticky neexistovala žádná zkušenost, relativně 
velmi dobrou normou. Jeho tvůrci si byli vědomi, že nemohou postihnout všechny detaily a 
dopředu předvídat všechny problémy, které přináší dennodenní praxe, proto novému 
mediálnímu regulačnímu orgánu – Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání – 
přiznali možnost zavázat provozovatele vysílání tzv. licenčními podmínkami. Na obdobném 
principu vznikly také národní regulační orgány, český a slovenský. Česká národní rada 
v únoru 1992 zákonem 103/92 Sb. zřídila Radu České republiky pro rozhlasové a televizní 
vysílání. Právě tento orgán po zániku federace převzal klíčovou roli. 
 
Licenční podmínky umožňovaly Radě uložit držiteli licence povinnosti nad rámec zákona a 
zároveň vytvářely nástroj, kterým bylo možné zacelovat „díry“ v zákoně. Právě v této 
kombinaci – a jen v této kombinaci – tvořily nový zákon a licenční podmínky logický celek. 
Tohle je velmi důležitý moment. Zapamatujme si to také. Již brzy to mělo přestat platit. 
 
Pro úplnost ještě zaznamenejme, že první licence k rozhlasovému vysílání udělily ještě před 
vznikem Rad pro vysílání Mikloškova meziresortní komise vlády ČSFR a komise 
Ministerstva kultury ČR.  
 
 

Pionýrské doby komerční televize 
 
Málokdo už si to pamatuje, ale první vlaštovky soukromého televizního vysílání se objevily 
na kanálu OK 3. Byl to vlastně třetí program Československé televize, na kterém řádově asi 
deset zaměstnanců pouštělo do vysílání převzaté pořady zahraničních televizí. To vše na 
frekvencích, které se uvolnily po odchodu sovětských okupačních vojsk. Součástí programu 



OK 3 se však záhy stala také regionální okna, ve kterých mezi 18. a 19. hodinou vysílali 
pionýři českého soukromého televizního vysílání. Tyto malé „televize“ se rodily ve všech 
větších městech jako houby po dešti.  
 
Kupříkladu ve Východočeském kraji v pondělí, ve středu a v pátek vysílal Videopuls 
Martina Kindernaye  a Václava Patky, v úterý a ve čtvrtek pak konkurenční RTR Intes. 
Uvádím to především proto, že i já jsem právě v Intesu absolvoval svoji zrychlenou „televizní 
univerzitu“ coby redaktor, moderátor, režisér, scénárista, prodejce reklamy, kreativec atd. 
 
Vysílání těchto malých regionálních „televizí“ však brzy narazilo na legislativní problémy, 
respektive na neochotu České televize nést odpovědnost za program, který připravuje někdo 
jiný, aniž nad tím má ČT kontrolu. Nejprve byli ustaveni tzv. garanti regionálního vysílání 
z řad pověřených pracovníků ČT, většinou regionálních zpravodajů ČT. Prováděli jakousi 
supervizi, v jazyku některých dnešních povrchních novinářských mistrů světa „cenzuru“. 
Posléze toto vysílání vymizelo zcela. V obdobné formě tzv. regionálních oken, ale už 
s vlastními licencemi, se někteří provozovatelé do éteru navrátili až v roce 1995 na 
kmitočtech sdílených s televizí Prima. To už jsem byl členem Rady a odvážím se tvrdit, že 
spolu s kolegou Milanem Trojanem jsme na tom měli největší díl zásluh. 
 
První skutečně samostatnou komerční televizí s vlastní licencí nebyla Nova, nýbrž Prima. 
Přesněji Premiéra, jak zněl její tehdejší název. Licenci s platností od 26. listopadu 1992 do 26. 
listopadu 1994 jí udělila Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Nešlo však o 
celoplošnou licenci, nýbrž o licenci regionální, neboť vysílání pokrývalo pouze Prahu a část 
středních Čech. Držitel licence, společnost FTV Premiéra, s. r. o., zahájil vysílání 17. června 
1993. 
 
 

Není Rada jako Rada 
 
Lidé v tom mají zmatek. Všechny ty naše mediální rady si pletou a skutky jedné rady 
častokrát přisuzují radě jiné. A není se ani čemu divit. Stejně si rady pletou i někteří politici a 
mnohdy i novináři, kteří o nich zasvěceně píší. Klasickým příkladem je, že zákaz klipu Láska 
je láska kdekdo obvykle připisoval Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), ač jeho 
původcem byla Rada České televize, a ještě k tomu ta Grygarova, za jiných okolností tolik 
opěvovaná a dávaná za vzor jako seskupení skutečných osobností. Během neustále 
opakovaného seriálu volby generálního ředitele České televize, v českých luzích a hájích tolik 
oblíbeného, jsem zase nesčetněkrát musel vysvětlovat, a to i poslancům, kteří rady volí, že 
jako člen RRTV s tím nemám vůbec nic společného, protože to je věc Rady ČT. Stručná 
osvěta proto asi neuškodí. 
 
O Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání už byla zmínka. Měla 9 členů a její 
pravomoci byly obdobné jako u sesterských národních Rad pro vysílání, české a slovenské. 
Udělovala licence s federální platností. Moc toho nestihla a do zapomnění se odebrala spolu 
s rozpadem Československa. 
 
Jednu z hlavních rolí v příběhu televize Nova, o kterém je tato knížka, hraje Rada České 
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Někdy se jí také říká „velká rada“. Mívala 
původně 9 členů. Navrhují a volí je poslanci, respektive poslanecké kluby. Její hlavní 
kompetence se dají shrnout do tří okruhů. Za prvé: uděluje rozhlasové a televizní licence 
k soukromému vysílání. Za druhé: dohlíží na dodržování zákona o rozhlasovém a televizním 



vysílání a v případě jeho porušení sankcionuje jak komerční, tak veřejnoprávní subjekty. Za 
třetí: provádí správu kmitočtového spektra v oblasti vysílání. Od roku 1997 má 13 členů a po 
přijetí nového zákona o vysílání v roce 2001 z jejího názvu vypadlo jméno naší země, takže 
oficiální název nyní zní Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Spíše pro 
zajímavost ještě doplňuji, že na Slovensku zůstali u devíti členů, ale jejich nejvyšší mediální 
regulační orgán si přejmenovali na Radu pre vysielanie a retransmisiu.   
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání bývá nejčastěji zaměňována s Radou České televize. 
Té se někdy říká „malá rada“. Podle zákona je to orgán, „jímž  se uplatňuje právo veřejnosti 
na kontrolu činnosti České televize“. Její hlavní kompetencí je schvalování rozpočtu České 
televize a volba, respektive odvolávání generálního ředitele ČT. I tato rada mívala původně 
devět členů volených na návrh poslanců. Po televizní vzpouře z přelomu let 2000 a 2001 a po 
legislativních změnách činěných pod nátlakem a šitých horkou jehlou se počet jejích členů 
zvýšil na patnáct. I nadále je volí Poslanecká sněmovna, avšak z návrhů společenských 
organizací.  
 
Obdobnou úlohu jako Rada ČT vůči České televizi plní ve vztahu k veřejnoprávnímu 
Českému rozhlasu Rada Českého rozhlasu. Také její konstrukce je obdobná jako v případě 
Rady ČT, ale byla a je stále devítičlenná. 
 
Poslední ve výčtu mediálních rad je pak Rada České tiskové kanceláře. Má 7 členů, kteří 
dohlížejí na chod veřejnoprávní tiskové agentury ČTK a rovněž volí, případně odvolávají 
jejího generálního ředitele. 
 
Všechny rady se ze své činnosti odpovídají Poslanecké sněmovně, které každoročně 
předkládají ke schválení výroční zprávy o své činnosti. V drobnostech se ony mechanismy u 
jednotlivých rad liší, ale případné dvojí neschválení zprávy znamená odvolání rady. Za jistých 
okolností lze odvolávat i jednotlivé členy. Oblíbeným hitem všech debat o mediálních radách 
je jejich odpolitizování a nezávislost. Ve své knize Ukradená televize aneb Co na televizní 
obrazovce nebylo jsem na toto téma napsal:  
 
Pokud by politici chtěli mediálním radám opravdu přiznat stoprocentní nezávislost a opravdu 
je chtěli vzdálit politickým stranám, musejí jim poskytnout neodvolatelnost. Koneckonců 
poslance a senátory také odvolat nelze. Jenže to by politici – především ti, co mají plná ústa 
odpolitizování –  přišli o svůj oblíbený bič a vodítko.  
 
Ukázku dokonalého pokrytectví v tomto smyslu předvedla Špidlova vládní koalice. Po 
odvolání staré Rady pro rozhlasové a televizní vysílání v dubnu 2003, které mimo jiné 
vyčítala právě zpolitizovanost, obratem do nové RRTV navolila sedm bývalých poslanců a 
senátorů.  
 
Závěrem ještě jedna citace z knihy Ukradená televize:  
 
Kdo rady volí je vlastně vedlejší. Politika z toho úplně nevymizí nikdy. Proto i přes všechny 
dílčí výhrady stále pokládám za nejlepší variantu volbu rad podle dohodnutého klíče 
Poslaneckou sněmovnou, která je sama vytvořena podle poměrného zastoupení. Dokonalé to 
není, ale z hlediska žádoucí politické různorodosti členů rady je to určitě nejspravedlivější. 
 
 

Marvanová poprvé na scéně 



 
Dalším jménem, které se v příběhu televize Nova znovu a znovu vynořuje a jež rozhodně stojí 
za zapamatování, je jméno poslankyně Hany Marvanové. Nejdříve vystupovala v dresu 
ODS, po sarajevském atentátu přešla do Unie svobody. Jeden čas byla dokonce předsedkyní 
této strany. První výrazný otisk v historii novodobého českého broadcastingu, kterým 
významně ovlivnila chod věcí mediálních, po sobě zanechala ještě předtím, než se vůbec 
televize Nova objevila na scéně. Marvanovou asi nelze podezřívat, že by chtěla vědomě 
škodit, spíše naopak. Za jejími mediálně legislativními aktivitami se ukrývá směs naivity, 
prostoduché potřeby konat „dobro“, neschopnosti naslouchat racionálním argumentům 
druhých a určitě také sebestřednost bývalé disidentky, navíc poměrně mladé, včetně 
tradičního přesvědčení osob z těchto kruhů, že právě oni – a jen oni – jsou ti vyvolení, co 
přinášejí ty zaručeně správné recepty na cokoli.   
 
Připomeňme si, jak v předvečer vzniku první celoplošné komerční televize vypadala situace 
v českém televizním éteru. Česká televize vysílal na třech programech – ČT 1, ČT 2 a ČT 3. 
Program ČT 1 vznikl z někdejší ČTV, což za federace býval národní český program, jakási 
„dvojka“. Program ČT 2 naopak vznikl z někdejší „jedničky“, tedy české části frekvencí, 
které zbyly po federálním programu F 1. A konečně program ČT 3 vznikl z někdejšího kanálu 
OK 3. K onomu přehození, kdy se z F 1 stala ČT 2 a z ČTV naopak ČT 1, došlo na přání 
České televize, která si pro svůj budoucí první program vybrala technicky lepší sadu 
frekvencí, respektive vysílačů, a budoucí privátní konkurenci, kterou se posléze stala Nova, 
ponechala zastaralou síť po bývalé F 1 (ČT 2). Z ČT 3 se posléze stal dnešní program ČT 2. 
 
Ale zpátky k otisku první mediální stopy Hany Marvanové. V předvečer privatizace jednoho 
z celoplošných televizních kanálů zaznamenala jeden ze svých poslaneckých „úspěchů“. 
Navzdory představám vlády i předsedy ODS Václava Klause, kteří chtěli zprivatizovat kanál 
ČT 3, jenž tehdy zdaleka ještě nepokrýval celou republiku a vyžadoval další investice, pilná 
včelička Marvanová spolu s několika dalšími poslanci v českém parlamentu prosadila 
k privatizaci bývalý kanál F 1. Technicky sice nebyl dokonalý, proto ho také Česká televize 
nechtěla, ale jeho pokrytí bylo takřka stoprocentní. Pro novou komerční televizi, ať už jejím 
budoucím provozovatelem bude kdokoli, to znamenalo, že každá babička v poslední 
podhorské vesničce měla novou televizi pod tím prvním čudlíkem. Skvělý závdavek do 
začátku podnikání! Nový komerční subjekt tak namísto toho, aby si v konkurenci postupně 
budoval svoje postavení, mohl ze dne na den vtrhnout do všech domácností. Prima, respektive 
Premiéra, si později své postavení již bude muset upevňovat a rozšiřovat za své. Marvanová 
to asi myslela dobře, i jejím argumentům o podpoře soukromého sektoru lze rozumět. Faktem 
však je, že český soukromý televizní byznys dostal od prvopočátku do vínku, že kulhá na 
jednu příliš silnou nohu. Klaus tehdy dohlédl dál, ale na lobbování mezi poslanci na rozdíl od 
Marvanové neměl čas. 
  
 

Udělení licence Nově 
 
Licence k vysílání televize, která si později začala říkat Nova, byla udělena 30. ledna 1993. 
Panuje okolo toho řada dohadů, mýtů a legend. Některé výtky se objevily hned poté, co bylo 
oznámeno, že první licence k soukromému celoplošnému televiznímu vysílání byla udělena 
společnosti CET 21, jiné nabobtnaly až později v souvislosti s tím, jak v některých kruzích 
rostla vůči Nově averze. 
 



První velkou pochybnost vzbudilo, že takto důležitou licenci Rada udělila v neúplném 
složení. Po odchodu tří členů, kteří v Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání 
zasedali z titulu svého členství ve Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání a jimž 
mandát skončil spolu se zánikem federace, byla Rada pouze šestičlenná. Jejím předsedou byl 
PhDr. Daniel Korte, členy ekonom Ing. Jiří Brož, technik Bohuslav Hanuš, psycholog 
Josef Josefík, redaktor Ing. Jiří Koubek (tohle jméno si zapamatujme zvláště dobře) a 
technik Ing. Miroslav Pýcha. Dle Výroční zprávy Rady za rok 1993 všichni z Prahy a 
všichni bez stranické příslušnosti, u Korteho se to neuvádí.  
 
Myslím, že výtka na neúplné složení je lichá. Rada měla nadpoloviční stav a zásada, že pro 
přijetí jakéhokoli usnesení musí podle zákona zvednout ruku nadpoloviční většina všech 
(devíti) členů, byla dodržena. Rovněž argument, že čekání na dovolbu by přineslo jen další 
zdržování a noví členové by tak jako tak hlasovali o subjektech, jejichž prezentaci nebyli 
přítomni, je částečně opodstatněný. Na druhou stranu je však pravda, že tři noví členové Rady 
(Ing. Leopold Hájíček, důchodce z Českých Budějovic, člen KDU-ČSL, Ing. Vladimír 
Mlateček, podnikatel z Ostravy, bez politické příslušnosti, PhDr. Oldřich Tomek, historik 
z Prahy, bez politické příslušnosti, od 1. června 1993 nový předseda Rady) byli parlamentem 
dovoleni jen pět dní po udělení licence, konkrétně 4. února 1993. A také je pravda, že se 
vědělo, že se tak stane. 
 
Za daleko zajímavější pokládám jinou výtku, o které se však nikdy příliš nehovořilo. Nazval 
bych ji „náhlostí“  hlasování. Že se o takto důležité licenci bude hlasovat zrovna 30. ledna 
1993, aniž to původně bylo v plánu, a navíc prakticky okamžitě poté, co ten návrh padl, o tom 
Radu přesvědčil její předseda Daniel Korte. Rada tím samozřejmě žádný zákon neporušila, 
ale onen náhlý spěch důvěru příliš nevzbuzuje. Pro udělení licence společnosti CET 21 
nakonec ze šesti tehdejších členů hlasovalo pět, všichni kromě Bohuslava Hanuše. I ten však 
své hlasování později změnil a formálně svůj hlas připojil k ostatním. A důvod? Vcelku 
obyčejný: prostě nechtěl trhat partu. 
 
Je zajímavé, že o samotném průběhu licenčního řízení, ani o subjektech, které se ho 
zúčastnily, není ve Výroční zprávě za rok 1993 takřka ani slovo. Jistě to lze přičíst na vrub 
toho, že pravidla, jakou podobu a rozsah má výroční zprávy mít, se teprve rodila. Nicméně 
stín pochybností se – možná neoprávněně – vkrádá. Ve zprávě se v kapitole o televizním 
vysílání můžeme dočíst pouze toto:  
 
„Rada po svém vzniku udělila regionální a celoplošnou licenci v maximálně zkráceném čase. 
Příprava televizního vysílání však vyžaduje minimálně roční lhůtu, proto vysílání první 
soukromé regionální stanice zahájila společnost Premiéra TV až 20. 6. 1993 a první 
celoplošná televize NOVA TV (CET 21) až 4. 2. 1994.“  
 
A o kousek dále: „P řípravy k vysílání společnosti CET 21 (NOVA TV) byly Radou průběžně 
kontrolovány. Společnost předkládala Radě zprávy o dodržování časového harmonogramu 
příprav jedenkrát měsíčně.“ 
 
Z hlediska dalšího vývoje je daleko zajímavější následující odstavec. I ten si zapamatujme: 
„Rada zčásti vyhověla žádosti společnosti CET 21 a upravila znění některých podmínek 
licence s ohledem na prokázaný nedostatek výrobních kapacit domácích nezávislých 
producentů a neúměrnou tvrdost původních podmínek.“ Toto rozhodnutí Korteho Rady bude 
přetřásáno a zpochybňováno ještě řadu let poté. Ale o tom až později. 
 



 


